Szpinak to jedno z najzdrowszych warzyw zielonych i nie może go zabraknąć w Twojej kuchni! Zapomnij o niesmacznej brei z dzieciństwa – szpinak naprawdę podbije podniebienia Twojej rodziny!

Właściwości odżywcze szpinaku

Warzywo zwane Spinacia oleracea jest niezwykle bogate w witaminy i mikro- oraz makroelementy. Niegdyś uważano, iż szpinak posiada mnóstwo żelaza, ponad 20 mg na 100 g produktu. Okazało się jednak, że wynik ten uzyskano z powodu błędu badaczy. Szpinak ma więc niemal dziesięciokrotnie – ok. 2,7 mg na 100 g – mniej żelaza, niż wskazywały na to pierwsze pomiary. Nadal są to jednak ilości, z których nie warto rezygnować. Wiedzą o tym przede wszystkim wegetarianie, w diecie których brakuje żelaza odzwierzęcego. Aby pierwiastek ten przyswajał się prawidłowo, potrzebujemy witaminy C. Jej również w szpinaku nie brakuje – ok. 28 mg na 100 g produktu. Wspomniane sto gramów szpinaku pozwala zaspokoić zapotrzebowanie na witaminę K aż pięciokrotnie! A do tego szpinak zawiera błonnik, beta-karoten, niektóre witaminy z grupy B (tiaminę, ryboflawinę oraz witaminę B6). Nie brakuje w nim również dobroczynnych pierwiastków takich jak potas, mangan i magnez.

Dlaczego szpinak jest zdrowy?

Obecność wszystkich wymienionych składników to jedno; szpinakowi przypisuje się wiele prozdrowotnych właściwości, o których warto wiedzieć. Ważnym elementem szpinaku jest luteina, żółty barwnik, którego ciało człowieka nie wytwarza samodzielnie. Obecność luteiny pozytywnie wpływa na prawidłowe widzenie. Zawarte w warzywie antyoksydanty pozwolą nam dłużej cieszyć się zdrowiem. Ich rolą jest eliminacja i obrona organizmu przed wolnymi rodnikami, które uważa się jeden z najpoważniejszych czynników kancerogennych. Antyoksydanty spowalniają również proces starzenia. Połączenie minerałów i witamin (głównie witamin C i K) bardzo korzystnie wpływa na nasze krążenie. Regularne spożywanie szpinaku obniża ciśnienie i poprawia kondycję całego układu krwionośnego, zapobiega również miażdżycy i chorobom serca. Skład szpinaku wskazuje też na lepsze funkcjonowanie naszego układu nerwowego.

Jak jeść szpinak?

Czasy, kiedy to zielone warzywo podawano jedynie w formie nie najlepiej wyglądającej brei, na szczęście już dawno za nami. Obecnie szpinak podbija kuchnie w całej Polsce! Dodaje się go na surowo do sałatek, zwłaszcza latem, kiedy łatwo zdobyć świeże okazy. W formie przetworzonej Spinacia oleracea znakomicie sprawdza się do makaronów, mięsa, ale również jako coraz popularniejsze nadzienie pierogów. Przygotowanie szpinaku jest banalnie proste, wystarczy go podsmażyć np. z cebulą, aby liście straciły objętość, a następnie skropić cytryną. Tak przyrządzony znakomicie idzie w parze z serami. Co ważne, to zielone warzywo jest niskokaloryczne, 100 gramów to około 20 kcal. Bez większego zastanowienia się możemy go włączyć do naszej diety odchudzającej. Aby w zimie nie tracić wartości szpinaku, możemy spożywać go w formie soku ze szpinaku.

Przeciwwskazania

Warzywo niestety nie jest przeznaczone dla każdego, ponieważ zawiera szczawiany. Jeśli więc jesteśmy zagrożeni reumatyzmem lub chorujemy na zapalenie stawów, powinniśmy ograniczyć spożycie szpinaku do minimum. Podobnie w wypadku dny moczanowej. Kwas szczawiowy może przyczyniać się także do pogorszenia stanu w wypadku kamicy nerkowej. Obecność szczawianów doprowadza do tworzenia się złogów i kamieni w nerkach, których wydalanie jest bolesne.

ZAPYTAJFARMACEUTĘ

Odpowiemy na pytania i wątpliwości

(+48) 85 744 55 97pon-pt 07:00-16:00 sklep@cefarm24.pl